söndag, februari 18

sjukt så sjukt

har just varit på bio och känner ett stort behov av att avreagera mig lite. så filmen frihetens pris. är lite kluven till filmen, den hade förstås enormt mycket pluspoäng redan innan jag sett den för den behandlar irlandskonflikten. inbördeskriget som bröt ut på 1920-talet, eller framför allt vad som hände innan inbördeskriget och vad det gjorde med irlands befolkning. vissa bitar av filmen var lite överflödiga och långsamma. andra bitar fick mig att vilja kräkas, alternativt slå ner första bästa brittisksoldat.
medan hela världen hyllade england för sitt hjältemod och godhet så ryckte dom ut fingernaglarna på irländarna, bokstavligt talat, med rostiga tänger. ja inte på hela befolkningen, men definitivt på fler än de borde ha gjort. ägnade de sig inte åt denna lilla hemtrevliga form av tortyr så gjorde de husransakningar och avrättade unga människor för att de sa sina namn på gäliska, vilket är deras modersmål, och inte på engelska. eller brände upp husen för att få reda på vart ira hade gömt sina vapen. hade de lagt ner lite av all den där energin som de använde till att tortera irländarna till att leta efter vapnen själva hade de kanske hittat dem. nu var dom inte så intresserade av det. varför springa runt i skogen och leta vapen när man kan plocka in en slumpvis utvald person i häktet, tortera den för att få svar som hon eller han kanske inte känner till och sedan avrätta dem som landsförädare när de inte ger tillfredsställande svar.
visst ira var inte alltid gude bästa barn de heller, men just i den här delen av historien håller jag hårt på dem. och england är landet som vi alla får lära oss att hylla som 20-talets fredsskapande hjältar. sjukt så sjukt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

hittade hit via din bilddagbok. jag såg också den filmen på bio idag! var vi där samtidigt eller gick den flera olika tider? jag såg inte dig i alla fall, men däremot några andra från klassen som jag inte vet vad de heter.

Anonym sa...

jag var där på den tidiga visningen, vid fyra. har väntat på den här filmen i flera månader, så jag ville inte vänta längre:) såg faktiskt inte en enda som jag kännde igen, mest folk i 40-50 årsåldern tyckte jag. vad tyckte du om filmen då?

Anonym sa...

jaså. jag gick vid 19 och det var rätt mycket folk i olika åldrar. eller typ 20 och uppåt. kanske var det tiden det var fel på. :) brukar du gå på bio där ofta? jag hade spanat in en hel hög med filmer som jag hade tänkt se under hösten, men det blev aldrig av... ska skärpa mig nu under våren. :) ja, jo, jag tyckte den var lite skrikig och rå liksom. det var iofs bra att de inte förskönade det hela genom att t.ex. ha ett lyckligt slut, som det ofta är i amerikanska filmer, men det var kanske inte riktigt min typ av film. intressant att få veta lite mer om konflikten ändå... det är inget jag är insatt i annars. du verkar ha varit lite mer engagerad i frågan. :)

Anonym sa...

jo jag får nog räknas som engagerad:)har läst en folkhögskolelinje om koflikten, var inte intresserad innan dess, valde linjen för att få plugga foto.
jag har sett alla filmer i vår utom den förra veckan:) planerar att gå på iprincip alla filmerna, måndag är min bio kväll.

Anonym sa...

ojojoj. går du med någon särskild? jag skulle behöva lite biosällskap tror jag. förra veckan.. var det den där finska filmen? jag såg en film av den där kaurismäki en gång och den var ju helt hemsk. jag tyckte rent illa om den och det brukar jag ändå sällan göra. aldrig mer kaurismäki. :)

Anonym sa...

jag har gått själv fö det mesta. fast ibland träffar jag tova där, lite så där av ett lyckligt misstag:) häng gärna på om du vill! förra veckan var en finsk film ja. den lät lite deprimerande så jag tillbringade kvällen hos en vän och pratade strunt hela kvällen istället.

Anonym sa...

Hej hej Karolina! Christin från Bäckäng (natur) här :) Britta tipsade mig om din blogg, så nu sitter jag här o läser :)

Tack för tipset om Tjuvlyssnat! Askul! Satt där alldeles för många timmar inatt :P