måndag, februari 12

att ha och inte ha

så heter en magisteruppsats jag just suttit och läst i. titeln påminde mig om en annan text, en mycket bättre och roligare text. ett stycke ur erlend loes naiv.super.
* * * * * * *
att ha tjej
varför har jag ingen tjej?
jag ser ingen riktigt bra orsak.
folk som är mycket mindre sympatiska än jag har tjejer.
idioter har tjejer.
jag borde absolut haft en tjej.
det finns mycket orättfärdighet och idioti i världen.
det är nog en del av mitt problem.
är det så att det är idiotiska människor som står bakom all den fåniga musiken och de idiotiska böckerna, tidningarna, filmerna och alla de animerade matvarorna i reklamerna på tv?
kan det vara så enkelt?
ibland tror jag det.
det är en väldigt naturlig förklaringsmodell.
ganska tilltalande.
eller är det så att alla dessa människor egentligen inte är dumma, att de menar väl, men gör fel gång på gång.
det är också en möjlighet.
det är stor skillnad på att vara dum och att bara ha otur.
en sak är iallafall säker, de har en tjej.
var och en.
men inte jag.
* * * * * * *
mitt i all sin sköna naivitet, eller just tackvare den är naiv.super en helt genialisk liten bok. fler borde läsa den. alla borde läsa den.

Inga kommentarer: