tisdag, februari 24

små vampyrer!

upptäckte igår att tuppen fått ohyra på benen, behandlade honom och alla tre hönorna. bestämde mig för att städa ut hönshuset för att lättare bli kvitt ohyran. när jag var nästan klar upptäckte jag att skurvattnet väckt en massa vad jag gissar är röda hönskvalster från sig dagsömn. dessa vill man inte ha i sitt hönshus. de sover (eller iaf gömmer sig) dagtid och suger blod från hönorna nattetid. små vampyrer!


skruvade ner redet och uppenbarligen har en och annan bott här.


även i luckan till hönsens utgång huserade de.


så det var bara att tömma hela huset på inredning och skura, skura, skura!


i natt får hönorna nöja sig med en tillfällig inredning. det ska vara strö på golvet, men jag ville låta det torka upp lite mer först. i morgon får jag försöka få tag på lite kalk eller annat medel som gör livet surt för de små krypen!



Inga kommentarer: